Meditatie is de kroon van yoga, waar het benoemd vanuit de oudste geschriften en uiteindelijk waar het allemaal om draait. Het geeft aan dat men vanuit een natuurlijke behoefte, wens of ontwikkelingsstaat meditatie wil leren. Hierdoor ontstaat er een meditatieve levenshouding.
Meditatie is een precieze techniek om de geest tot rust te brengen en een bewustzijnsstaat te bereiken die totaal verschilt van de normale wakkerstaat. Het zijn de middelen om alle niveaus van onszelf te vervagen en uiteindelijk het centrum van het bewustzijn te ervaren. Meditatie maakt geen deel uit van religie. Het is een wetenschap, wat betekent dat het proces van meditatie een bepaalde volgorde volgt, bepaalde principes heeft en resultaten produceert die geverifieerd kunnen worden.
In meditatie is de geest helder, ontspannen en innerlijk gericht. Als je mediteert, ben je helemaal wakker en alert, maar je geest is niet gericht op de buitenwereld of op de gebeurtenissen die rondom je gebeuren. Meditatie vereist een innerlijke staat die stil is en op één punt gericht, zodat de geest rustig wordt. Als de geest rustig is en je niet meer afleidt, verdiept de meditatie.
In dit proces komen de gedachtes tot stilstand, op dat moment is er voor de mens geen waarneming, geen enkele gedachte, geen kleur, geen klank, geen tijd en ruimte. Helemaal NIETS. Feitelijk valt daar dus ook niets over te melden of te zeggen. Het geeft wel een reflectie op de gedachtes, maar op dat moment van waarneming zit je feitelijk niet meer honderd procent in meditatie.
Dit alles is terug te vinden in de Yoga Sutras van Pantanjali, waar de yogaleer buiten gewoon nauwkeurig wordt uiteengelegd. De yoga-meditatieleer is hierin beschreven als een driedeling bestaande uit;
Concentratie is de eerste van de drie hoogste stappen van het achtvoudige pad van Patanjali. We treden hierbij daadwerkelijk naar “binnen”. We geven dan aandacht aan ons diepere Zelf. Tijdens de concentratie wordt de geest eenpuntig. De geest dwaalt steeds minder af. Het is de concentratie die als enige stabiliteit verschaft in de eeuwige stroom van de geest. Ze stelt de geest in staat om zonder afleiding, steeds meer op hetzelfde object gericht te blijven. Concentratie leidt tot kalmte en inzicht. Er kan geconcentreerd worden op bijvoorbeeld de adem of op een mantra als AUM (OM).
Meditatie is die staat waar continuïteit is in de afwezigheid van onderbrekingen in het afdwalen van de geest. Dit is het essentiële verschil met dhãranã of concentratie, waarin er perioden van eenpuntigheid zijn, maar geen constante stroom in de beheersing van het denken. Meditatie wordt ook vergeleken met een toestand van schouwen en zich dus niet verbonden voelen met wat er geschouwd wordt. In de stadia van Dhãranã en Dhyãna breng je het denken volledig onder beheersing.
Samãdhi is het één worden met het Al, het verkrijgen van de allerhoogste kennis ofwel de waarheid. Het is de hoogste vorm van meditatie en van het achtvoudige pad van Patanjali. Een stadium die alleen door yogis die het gehele pad hebben doorlopen en ook deze ontwikkelingsstadia hebben ervaren en verinnerlijkt. Theoretisch gesproken kan iemand die in staat is zichzelf geheel en al aan Iśhvara over te geven onmiddellijk tot Samãdhi overgaan, dit is natuurlijk afhankelijk van het verleden en in de regel dank zij een groot aantal levens achtereen gewijd aan de beoefening van Yoga.
Het is mogelijk om deze drie hoofdgroepen in één waarnemingsstaat te ervaren, dan is er sprake van Samyama. Deze staat van bewustzijn komt wereldwijd bij geen meer dan 100 mensen voor. Het begrip Samyama wordt echter door veel mensen gebruikt omdat ze denken in deze staat van bewustzijn te verkeren.
Iśhvara, vertaald vanuit het Sanskriet betekent letterlijk “de bestuurder van alle bestuurders”. Vanuit de Hindoeïstische leer wordt Iśhvara beschreven als de deel uitdrukking van Brahman met betrekking op ons heelal. Hindoestanen ervaren God anders als in de westelijke wereld, en zien de verschillende godheden als een aanduiding van vele soorten goddelijke energievormen. De bestuurder van alle bestuurders Iśhvara, is vooral gericht op alle micro deeltjes die zich in het universum begeven. Iśhvara wordt gezien als Kosmische Geest waarin de materie een projectie is, en de herstellende werking tot stand wil laten komen, als een wezen die zich kan overgeven aan rust en vrede.
De kracht van Iśhvara vertegenwoordigt zich het sterkst tot 30 cm boven de vaste massa. Het is dus raadzaam om met een meditatiekussen op de bodem te zitten, zodat de Muladhara chakra in deze kracht zit. In dit veld kan de helende kracht zijn werk doen. Bij een liggende meditatie is het hele fysieke lichaam in deze kracht aanwezig , indien je goed kan voelen ook de uitwerking direct ervaren. Vaak ervaar je in deze voelende gemoedstoestand een serene, vredige rust. Bewust verbinden met het grotere geheel.
Ontdek alle meditatie producten verkrijgbaar bij yogini.nl